ПЕРСПЕКТИВНІ ТЕХНОЛОГІЇ З ЕЛЕМЕНТАМИ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ
DOI:
https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010Ключові слова:
професійний розвиток вчителів, перспективні цифрові технології, хмарні обчислення, імерсивні технології, AR/VR, штучний інтелект, цифрова компетентністьАнотація
Формулювання проблеми. Наразі освіта проходить складний етап модернізації, зумовлений повсюдним поширенням цифрових технологій, розбудовою Суспільства 4.0. Відзначається необхідність модернізації освітнього середовища педагогічних закладів, приведення його у відповідність сучасним досягненням. Вирішення завдань формування в педагогічних закладах високотехнологічного освітнього середовища є суттєвою передумовою підготовки фахівців, здатних до ефективного застосування сучасних цифрових технологій у професійній діяльності.
Матеріали і методи. Застосовано теоретичні методи, зокрема, аналіз синтез, узагальнення нормативної бази, законодавчих документів, стратегій, концепцій України та закордонних держав, дослідницьких робіт вітчизняних і закордонних науковців, експертів. Застосовано прогностичний підхід для визначення шляхів подальших наукових досліджень за напрямом.
Результати. Розглянуто основні перспективні цифрові технології, доцільні для використання в професійному розвитку вчителів: хмарні обчислення, імерсивні технології, технології з елементами штучного інтелекту. Виокремлено тенденції, що нині характеризують перспективні напрями розвитку та використання сучасних технологій персоніфікації навчання. Визначено передумови для досягнення ефективності використання AR/VR, у т.ч. з елементами штучного інтелекту. Надано рекомендації щодо напрямів використання сучасних перспективних технологій, у т.ч. з елементами штучного інтелекту, для професійного розвитку вчителів.
Висновки. Основною відмінністю освітніх систем нового покоління від попередніх автоматизованих засобів навчання, є вищий рівень адаптивності. Це досягається за рахунок організації більш гнучкого та відкритого освітнього середовища з використанням гібридних хмарних рішень, технологій AR/VR з елементами штучного інтелекту, що забезпечують доступ до персоналізованих послуг як індивідуально, так і колективно. Впровадження в освітнє середовище цифрових технологій з елементами штучного інтелекту вважаємо перспективним напрямом покращення підготовки педагогічних кадрів. Доцільно продовжити дослідження в напрямі розроблення відповідних моделей і методик проєктування та використання освітнього середовища з елементами штучного інтелекту.
Завантаження
Посилання
REFERENCES (TRANSLATED AND TRANSLITERATED)
Viznyuk, I., Buhlai, N., Kutsak, L., Polishchuk, A., & Kylyvnyk, V. (2021). Use of Artificial Intelligence in Education. Modern Informational Technologies and Innovative Methods in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 59, 14–22. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22.
Kovalenko, V., Lytvynova, S., Marienko, M., & Shyshkina, M. (2020). Cloud oriented systems of open science in teacher teaching and professional development: contents of the basic concepts of research. Physical and Mathematical Education, 25 (3), 67–74. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-025-3-028.
The concept of digital transformation of education and science (2021). http://surl.li/byvla.
Kremen, V. H. (edit.). (2022). Scientific and methodological support for digitalization of education in Ukraine: state, problems, prospects. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4223 .
Lytvynova, S., Burov, O., & Semerikov, S. (2021). Conceptual Approaches to the Use of Augmented Reality Means within the Educational Process. Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems, 55, 46–62. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-46-62.
Marienko, M., Nosenko, Yu., & Shyshkina, M. (2021). Tools and services of the european open science cloud in order to support scientific and educational activities. Physical and Mathematical Education, 31 (5), 60–66. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-031-5-009.
Markova, O. M., Semerikov, S. O., & Striuk, A. M. (2015). The Cloud Technologies of Learning: Origin. Information Technologies and Learning Tools, 46 (2), 29–44. https://doi.org/10.33407/itlt.v46i2.1234.
Nosenko, Yu. (2018). Adaptive Learning Systems: the Essence, Features, State of Use in Ukrainian Institutions of Pedagogical Education. Physical and Mathematical Education, 17(3), 73–78. https://fmo-journal.fizmatsspu.sumy.ua/journals/2018-v3-17/2018_3-17-Nosenko_FMO.pdf.
Soroko, N., Pinchuk, O. & Lytvynova, S. (edit.). (2021). Immersive Technologies in Education (p. 36–38). IITLT NAES of Ukraine. https://lib.iitta.gov.ua/727353/.
Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2021–2031. 2020. http://surl.li/mphq.
The Government of Ukraine has approved the implementation plan for the development of artificial intelligence. 2021. https://ua.interfax.com.ua/news/telecom/743393.html.
Bilan, Yu., Mishchuk, H., Roshchyk, I., & Kmecova, I. (2020). Analysis of Intellectual Potential and its Impact on the Social and Economic Development of European Countries. Journal of Competitiveness, 1, 22–38. https://doi.org/10.7441/joc.2020.01.02.
Bykov, V., Mikulowski, D., Moravcik, O., Svetsky, S., & Shyshkina, M. (2020). The Use of the Cloud-Based Open Learning and Research Platform for Collaboration in Virtual Teams. Інформаційні технології і засоби навчання, 76 (2), 304–320. https://doi.org/10.33407/itlt.v76i2.3706.
Hasan, R. B., Aziz F. B., Mutaleb H. A., & Umar Z. (2017). Virtual reality as an industrial training tool: a review. Journal of Advanced Review on Scientific Research, 29 (1), 20–26. https://www.akademiabaru.com/doc/ARSRV29_N1_P20_26.pdf.
Jesionkowska, J., Wild, F., & Deval, Y. (2020). Active Learning Augmented Reality for STEAM Education – A Case Study. Educ. Sci. 10 (8), 198. https://doi.org/10.3390/educsci10080198.
Jianlong, Z. & Fang, C. (2018). Human and Machine Learning. Visible, Explainable, Trustworthy and Transparent. Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3- 319-90403-0.
Madathil, K. et al. (2017). An Empirical Study Investigating the Effectiveness of Integrating Virtual Reality-based Case Studies into an Online Asynchronous Learning Environment. Computers in Education Journal, 8 (3), 1–10. https://coed.asee.org/wp-content/uploads/2020/08/7-An-Empirical-Study-Investigating-the-Effectiveness-of-Integrating-Virtual-Reality-based-Case-Studies-into-an-Online-Asynchronous-Learning-Environment.pdf.
Osetskyi, V., Vitrenko, A., Tatomyr, I., Bilan, S., & Hirnyk, Ye. (2021). Artificial intelligence application in education: financial implications and prospects. Financial and Credit Activity Problems of Theory and Practice, 2 (33), 574–584. https://doi.org/10.18371/fcaptp.v2i33.207246З.
Pellas, et al. (2020). A Scoping Review of Immersive Virtual Reality in STEM Education. IEEE Transactions on Learning Technologies, 17 (4), 748–761.
Popenici, S.& Kerr, S. (2017). Exploring the impact of artificial intelligence on teaching and learning in higher education. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 24, 2–13. https://doi.org/10.1186/s41039-017-0062-8.
Ro, Young, Brem, A., & Rauschnabel, Ph. (2017). Augmented Reality Smart Glasses: Definition, Concepts and Impact on Firm Value Creation. https://doi.org/10.1007/978-3-319-64027-3_12.
Soroko, N. (2021). The augmented reality functions to support the STEAM education at general education
institutions. Fizyko-matematychna osvita, 29(3), 24–30. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-029-3-004.
Tuomi, I., Marcelino, С., Riina, V. & Yves, P. (2018). The Impact of Artificial Intelligence on Learning, Teaching, and Education. Publications Office of the European Union. https://doi.org/10.2760/12297.
Downloads
Переглядів анотації: 175 Завантажень PDF: 138Опубліковано
Як цитувати
Номер
Categories
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Марія Шишкіна, Юлія Носенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Автори передають журналу право першої публікації свого рукопису на умовах ліцензії Creative Commons ("Із зазначенням авторства - Некомерційне використання - Поширення на тих же умовах") 4.0 Міжнародна (CC BY-NC-SA 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно використовувати (читати, копіювати і роздруковувати) представлені матеріали, здійснювати пошук та посилатись на опубліковані статті, поширювати їх повний текст з будь-якою законною некомерційною метою (у тому числі, з навчальною або науковою) та обов'язковим посиланням на авторів робіт і первинну публікацію у цьому журналі.
- Опубліковані оригінальні статті в подальшому не можуть використовуватись користувачами (окрім авторів) з комерційною метою або поширюватись сторонніми організаціями-посередниками на платній основі.